"Toto období začíná tehdy, když dítě zjistí, že rodiče hovoří nesmysly, a končí, když zjistí, že rodiče udělali pokrok." Mark Twain (1835-1910)

Každým rokem usedne na celé Zeměkouli do školních lavic prvních tříd základních škol více než 140 miliónů malých zvědavých dětí. S očima dokořán dychtivě zahájí své vlastní vzdělávání. Dalších 77 miliónů (tzn. 55%, tedy více jak polovina) přesně takových dětí však tuto příležitost nedostane. Také každý rok. Rok co rok v postupujícím 21. století ......

V tomto předškolním věku dítě prochází svým "kouzelným světem" - obdobím bezpočtu her, bujných fantazií a soustředěného zaujetí. Miluje pohádky, jejichž děj obratem kreslí a vkládá do něj reálné lidské postavy. Podobá se malému detektivovi či průzkumníkovi a stále pokládá množství otázek typu "proč" a "jak". Jeho zvědavost při tom těká všemi směry....

Mnozí odborníci (pedagogové, psychologové) doporučují, aby děti nebyly do kolektivu včleňovány příliš brzy. Občas dokonce otevřeně vystupují proti různým zařízením péče o děti, do nichž rodiče umísťují své potomky již v prvním roce věku. Někdy dokonce i dříve. Poukazují přitom na výsledky mezinárodních studií, v nichž vědci po dobu mnoha let...

Svou vlastní cestou a na vlastních nohou se dítě pomalu, avšak jednou pro vždy vydává ve věku jednoho až tří let. Nejprve se na nich nemotorně batolí (proto tzv. "batolecí období"), jeho chůze se však rychle srovnává a postava napřimuje. Dítě samotné to nesmírně povzbuzuje a raduje se z každého dalšího úspěšného kroku. Od matky se pomalu začíná...

První vědomý a aktivní kontakt s jiným člověkem zdravé dítě navazuje v 2. měsíci věku. Pátravým zrakem zachytí matčiny oči a svým pohledem na nich chvilku spočine. Na tváři se mu při tom již také začíná rozlévat blažený úsměv. Po dovršení 3. měsíce si dítě začíná všímat mnohem více okolního světa. Hlavičku zvědavě natáčí na všechny strany a...

Během prvního roku života dítě prochází velmi rychlým vývojem. Tělesným, duševním i fází tzv. sociálního vrůstání do společnosti jiných lidí. Přestože je plně odevzdané péči své matky, včetně kojení (proto se toto období nazývá kojenecké), z hlediska jeho vnímání se toho přihodí nejvíce. Novorozenec tiše, ale intenzivně hodinu po hodině prozkoumává...

Člověk přichází na tento svět jako fyzicky téměř dokonalý a pro život dobře vybavený tvor. Rozhodující vliv na formování jeho psychiky a duševních vlastností (osobnosti a chování) však má až vývoj po narození. Konkrétně v tzv. období 0 - 1, což je od porodu až po nástup do školy. Je proto dobré vědět, že z tohoto raného dětství může...

Síla matky

05.12.2021

Matka. Je prvním člověkem, kterého dítě vidí, cítí, vnímá a od něhož navíc přijímá potravu. Je člověkem, jehož měkká ruka ho hladí a od prvních kroků jej vede. Je člověkem, jehož tichý hlas a všudypřítomný stín bude dítě provázet po celý život. Je člověkem, kterého si dítě bude vybavovat ve snech, až se začne sklánět ke stáří, a kterého se...

Bezprostředně poté, co se dítě narodí, se odehrává něco magického. Navzdory vyčerpání z obtížného průchodu porodními cestami je asi hodinu vzhůru. Položí-li se matce na břicho, instinktivně po něm šplhá k její hlavě. Mezi oteklými víčky má otevřené oči, a přestože vidí mlhavě a rozmazaně, pátravě prozkoumává svět kolem sebe. Hledá. Vedeno přírodou...